کد مطلب:303596 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

روایاتی که آیه تطهیر را فقط در شأن اهل بیت می داند
1 - ام سلمه یكی از همسران رسول خدا (ص) است می گوید: كه پیامبر (ص) در خانه خود بود فاطمه زهرا سلام علیها پارچه حریری نزد آن حضرت آورد. رسول خدا (ص) فرمود: همسر و دو فرزندت حسن (ع) و حسین(ع) را صدا كن، آنها را حاضر كرد سپس غذا خوردند بعد پیامبر (ص) عبایی بر آنها افكند و گفت: اللهم هولاء اهلبیتی و عترتی فاذهب عنهم الرجس و طهر هم تطهیراً.

خداوندا اینها اهل بیت من و عترت منند از آنان هرگونه پلیدی را دور كن و از هر آلودگی پاكشان گردان. و این جا بود كه آیه تطهیر نازل شد.

ام سلمه می گوید: من گفتم یا رسول الله من هم با شما هستم؟ یعنی این آیه تطهیر شامل حال من نیز می باشد؟ فرمود: نه ولی تو عاقبت به خیر هستی. [1] .

2 - و نیز ثعلبی در تفسیر خود از عایشه چنین نقل می كند: «هنگامی كه از او درباره جنگ جمل و دخالت او در آن جنگ ویرانگر سوال كردند با تأسف گفت: این یك تقدیر الهی بود! و هنگامی كه درباره علی علیه السلام از او پرسیدند گفت: آیا از من درباره كسی سؤال می كنید كه محبوبترین مردم نزد رسول خدا (ص) بود، و از كسی می پرسید كه همسر محبوبترین مردم نزد رسول خدا (ص) بود و ادامه داد: لقد رایت علیاً و فاطمه و حسناً و حسیناً علیهم السلام و جمع رسول الله (ص) بثوب علیهم ثم قال: اللهم هولاء اهلبیتی و حامتی فاذهب عنهم الرجس و طهر هم تطهیراً. من با چشم خود دیدم علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را كه رسول خدا (ص) در زیر لباسی جمع كرده بود و گفت: خداوندا اینها اهل البیت من و حامیان منند رجس و پلیدی را از آنها دور كن و آنها را در از هر آلودگی پاكشان گردان.

3 - روایات بسیاری در مورد حدیث كساء به طور اجمال وارد شده كه از مجموع آنها چنین استفاده می شود كه: رسول خدا صلی الله علیه وآله فقط علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را فرا خواند و یا به خدمت او شرفیاب شدند آن حضرت عبایی بر آنها افكند وگفت: خداوندا اینها خاندان من و اهل بیت من اند. رجس و آلودگی را از آنها دور كن در این هنگام آیه تطهیر نازل سد: انما یرید الله لیذهب عنكم رجس اهل البیت و یطهركم تطهیراً.

دانشمند معروف اهل سنت حاكم حسكانی در كتاب شواهد التنزیل جلد دوم از صفحه 10 تا 92 بیش از 130 حدیث گردآوری نموده مبنی بر این كه تطهیر در شأن این پنج تن آل عبا یعنی (رسول خدا (ص) و علی مرتضی (ع) و فاطمه زهرا (س) و حسن مجتبی (ع) و حسین (ع) نازل گردیده است و در منابع شیعه بیش از هزار حدیث در این موضوع گردآوری شده است

در بعضی از روایات آمده كه وقتی رسول خدا (ص) اهل بیت خود را در زیر عبا جمع كرد سه بار این جمله را تكرار كرد: اللهم هولاء اهل بیتی و خاصتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیراً. خداوندا اینها اهل بیت من و عزیران من اند هرگونه پلیدی را از آنها دور گردان و آنها را از هر آلودگی پاك نگهدار. عایشه می گوید: من عرض كردم یا رسول الله من هم از آنها هستم؟ فرمود: تنحی! دور باش تو از آنها نیستی... اینگونه روایات با صراحت می گوید: كه عنوان اهل بیت شامل حال همسران پیامبر (ص) نیست [2] .

4 - در روایات دیگری می خوانیم كه بعد از نزول آیه تطهیر مدت شش ماه رسول خدا (ص) هنگامی كه برای نماز صبح از كنار خانه فاطمه علیهاسلام می گذشت آنان را اینگونه صدا می زد: الصلوة یا اهل البیت انما یریدالله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیراً. هنگام نماز است ای اهل بیت، خداوند می خواهد پلیدی را از شما دور كند و شما را پاك سازد. این حدیث را حاكم حسكانی در شواهد التنزیل از انس بن مالك نقل كرده است. [3] .


[1] مجمع البيان ذيل آيه تطهير. شواهد التنزيل حاكم حسكاني ج56/2. مستدرك حاكم ج 416/2 و جلد 146/3 و مناقب آل الرسول ابن طلحه شافعي/8.

[2] مجمع البيان ذيل آيه تطهير.

[3] تفسير نمونه ج301/17.